در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 20 دی 1403
nus.ac.ir

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد:
60 درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای یزد غیربومی هستند/به دنبال رشته های معروف بدون بازار کار نیستیم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد گفت: طبق اعلام وزارت علوم، در تابستان سال قبل 13 هزار و 709 دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان یزد مشغول به تحصیل بودند که حدود 60 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، سید حیدر میر فخرالدینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد از توسعه متوازن دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد در چند سال اخیر خبر داد و گفت:  دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد رتبه چهارم کشوری را در زمینه‌های مختلف زیرساختی، دانشجویی و غیره را به خود اختصاص داده است.
وی بابیان این‌که در استان یزد 9 مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای شامل 2 مرکز  خواهران و 7 مرکز برادران فعال است گفت: طبق اعلام وزارت علوم، در تابستان سال قبل 13 هزار و 709 دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان یزد مشغول به تحصیل بودند.
میر فخرالدینی افزود: بین 30 تا 35 درصد از دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای استان را دختران و مابقی را پسران تشکیل می‌دهند؛ همچنین حدود 60 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند.
80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای یزد جذب بازار کار شدند
وی بابیان این‌که طبق آمارهای رسمی، بالای 80 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد جذب بازار کار می‌شوند تصریح کرد: دلیل اصلی توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه مشکل و چالش اشتغال ندارند درحالی‌که یکی از مشکلات اصلی جامعه بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد  ادامه داد: دانشجویان ورودی دانشگاه فنی و حرفه‌ای 17 الی 18 ساله هستند که شاغل نیستند و بعد از ورود به دانشگاه و فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند اما دانشگاه‌هایی که بعضاً به دنبال توسعه هستند اغلب دانشجویانشان نیروهای شاغل به کار هستند.
میر فخرالدینی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را جزء دانشگاه‌های نسل سوم و تقاضامحور دانست و افزود: افتخار می‌کنیم که صنایع نیروی موردنیاز خود را از دانشگاه ما درخواست می‌کنند و جالب آن‌که بعضاً کمبود نیرو وجود دارد و باید منتظر بمانند تا دانشجوی ما فارغ‌التحصیل شود.
اضافه شدن 17 رشته تحصیلی جدید در دانشگاه فنی و حرفه ای یزد
وی بابیان این‌که هدف این دانشگاه تربیت تکنسین‌های آچار به دست که نیاز بازار کار را رفع می‌کنند است ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد به دنبال رشته‌های معروف و اسم‌ورسم‌داری نیست که اشتغال محور نباشند.
میر فخرالدینی با یادآوری این‌که سعی شده ظرفیت دانشگاه به‌طور متوازن افزایش یابد گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد دارای 194 کد رشته تحصیلی است که 17 رشته آن جدیداً به آن اضافه‌شده است؛ رشته‌هایی مانند ترافیک، تعمیر ماشین‌آلات راه و شهرسازی، تعمیر آسانسور و ... ازجمله رشته‌های جدید دانشگاه است که همگی متناسب با نیاز روز جامعه است.
استفاده از ظرفیت خالی سایر دانشگاه ها
 وی با تأکید بر این‌که سعی شده در بحث توسعه فیزیکی دانشگاه از ظرفیت خالی سایر دانشگاه‌ها استفاده شود تصریح کرد: به‌طور مثال درزمینهٔ کمبود خوابگاه دانشجویان با پیگیری‌هایی که انجام‌شده از خوابگاه دانشگاه آزاد استفاده می‌شود و به این صورت بخشی از بودجه‌هایی که باید صرف ساخت مجدد خوابگاه می‌شد را به سمت تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هدایت شد.
این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح برند ملی در سراسر کشور گفت: با توجه به تحریم‌ها، در این طرح با همکاری صنایع یک سری اقدامات مشترک برای تأمین قطعات و مواد موردنیاز صنایع انجام می‌گیرد به این صورت که قطعات موردنیاز صنایع با همکاری و استفاده از تجهیزات و کارگاه‌های صنایع و دانشگاه ساخته می‌شود.
وجود 72 کارگاه و آزمایشگاه مجهز در دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد
میر فخرالدینی با اشاره به اقدامات مختلف دانشگاه در تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موردنیاز رشته‌های مختلف تحصیلی تصریح کرد: مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان دارای 72 کارگاه و آزمایشگاه بسیار مجهز است که در اختیار دیگر دانشگاه‌های استان نیز قرار می‌گیرد.
وی حمایت از پروژه‌های ساخت دانشجویی را از دیگر اقدامات این دانشگاه دانست و افزود: یکی از کارگاه‌های موردنیاز دانشگاه که باید برای تجهیز آن بالغ‌بر 200 میلیون تومان هزینه می‌شد باصرفه هزینه حدود 40میلیون تومان توسط پروژه‌های ساخت دانشجویی تجهیز شده است.
میر فخرالدینی ساخت و تجهیز پنج سالن ورزشی ، سه سالن مجهز آمفی‌تئاتر، خوابگاه، سالن مطالعه سه‌طبقه، نمازخانه و ... را از دیگر اقدامات زیرساختی این دانشگاه در چند سال اخیر دانست و خاطرنشان کرد: سعی شده دانشگاه به‌صورت متوازن توسعه یابد و درعین‌حال با استفاده از امکانات موجود، توسعه جهشی داشته باشد.
وی با اشاره به جذب 107 نیرو در دانشگاه فی و حرفه‌ای یزد گفت: یکی از مشکلات اصلی این دانشگاه کمبود نیرو و کارمند بود که با اضافه شدن این تعداد نیرو نسبت دانشجو به کارمند در این دانشگاه به حد استاندارد وزارت علوم رسیده است.
افزایش دو دانشکده فنی و حرفه ای دیگر به مراکز دانشگاهی استان یزد
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد بابیان این‌که شاخص نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت استان برای استان یزد از میزان مشخص‌شده در برنامه‌های توسعه کمتر است اظهار کرد: تکلیف آموزش عالی استان توسعه است اما باید این توسعه متناسب با نیازهای روز باشد و مقامات و مسئولین آموزش عالی نیز معتقدند با توجه به رسالتی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارد می‌تواند این کمبود را جبران می‌کند.
میر فخرالدینی از اضافه شدن 2 دانشکده فنی و حرفه‌ای دیگر به مراکز دانشگاهی استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برای اضافه شدن این دو دانشکده هیچ زیرساخت فیزیکی اضافه نخواهد شد و از زیرساخت‌های موجود استفاده خواهد شد به این صورت که ظرفیت دانشگاه‌هایی که دانشجو ندارند در اختیار دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.